Ansættelsesret
En stor del af jeres virksomheds succes afhænger af jeres ansatte. Særligt hvis I gerne vil vækste
I kommer hele tiden til at støde på ansættelsesjura; Helt fra starten hvor I skal lave attraktive og lovlige vilkår for de nyansatte, og indtil I på et tidspunkt skal afslutte samarbejdet, gerne på en ordentlig, nem og omkostningsbesparende måde.
Ansættelseskontrakter
Mange erhvervsdrivende har en tendens til at undervurdere ansættelseskontrakter lidt. Det er nemt at komme til at se på dem som lidt en ”basisvare”. I mange tilfælde går det også godt når virksomheder bruger ”noget de har liggende allerede”. Indtil det går galt.
Formelle fejl i ansættelseskontrakten kan I sig selv koste en mindre godtgørelse (typisk kun op til 10.000kr.) Det er én ting.
Men der hvor det begynder at gøre ondt er, når de gamle skabeloner man bruger, er blevet overhalet af lovændringer i mellemtiden. Der står måske stadig i skabelonen at de ansatte automatisk skal fratræde når de fylder 70? Hvis I forsøger at håndhæve dén bestemmelse, gør I jer skyldige i aldersdiskrimination i strid med forskelsbehandlingsloven. Det koster op til 12 mdrs løn ekstra i kompensation.
Hurtig og konkret rådgivning, hver gang.
Kunde- & konkurrenceklausuler
Vil I beskytte forretningen mod at jeres sælgere stjæler kunderne med sig? Så er det en kunde- eller konkurrenceklausul I skal have. Det koster bare typisk 40 % af deres månedlige grundløn at håndhæve en sådan klausul, det skal I være klar på, ligesom der er en række formelle krav til hvad der skal stå i klausulen før at den overhovedet er gyldig.
Det er så ærgerligt når en virksomhed tror, at deres bedste sælger er bundet af en konkurrence- og kundeklausul, og så viser det sig at den reelt er ugyldig når sælgeren siger op og starter konkurrerende virksomhed dagen efter. Så kan han ringe til jeres kunder med det samme.
Barsel
Det er en juridisk farlig cocktail når vi kombinerer de nye barselsregler med at det kan koste op imod 12 mdrs løn at diskriminere en barslende forælder. Vi bistår præventivt med at lave eller gennemgå jeres personalehåndbog og jeres barselsordning, ligesom vi er standby til rådgivning løbende når jeres folk melder at de skal gå fra på barsel.
Et klassisk eksempel på en diskriminationsfejl som erhvervsdrivende ofte begår er at man fyrer ”far” uden at tænke over at han også er beskyttet mod diskrimination fra det tidspunkt han fortæller hvornår han har tænkt sig at tage forældreorlov.
Opsigelse og bortvisning
Når samarbejdet skal afsluttes, står I som arbejdsgiver overfor en række valg og overvejelser:
- Er det en juridisk saglig og fair opsigelse jeg overvejer – eller risikerer jeg at skulle betale en kompensation på op til 6 mdrs løn?
- Min medarbejder har gjort noget groft – er det nok til at vi kan bortvise berettiget?
- Skal vi fritstille medarbejderen med det samme, eller er det taktisk bedre at gemme muligheden for fritstilling til brug for en efterfølgende forhandling?
HR Jura på abonnement
Som alternativ til den almindelige ordning hvor man betaler for den tid vi bruger, tilbyder vi i stedet et fast abonnement på den løbende sparring. Det er mest relevant for de af vores kunder der har mange ansatte. Ved en fast månedlig pris ved I præcis hvad I kommer til at betale fremadrettet, så I kan få godkendt budgetter på forhånd, og have 2 faste kontaktpersoner hos os, I altid kan ringe til med spørgsmål indenfor ansættelsesret.
Personlig og kompetent rådgivning, især på personaleansættelsesområdet, hvor advokaterne har sat sig ind i vores arbejdsområde og virksomhed generelt for at yde den bedste rådgivning. Vi føler os altid godt klædt på efter rådgivning fra dem.
Q&A
Q: Kan det svare sig som arbejdsgiver at føre en ansættelsessag i retten?
A: ja, det kan det normalt fordi godtgørelsesniveauerne ligger fra ca. 2 op til 12 mdrs løn til den ansatte. Og hvis først jeres (tidligere) ansatte går i retten er det typisk fordi den økonomiske værdi er høj. Og så skal I forsvare jer selv. Men det bedste er helt at undgå konflikt, eller sekundært at finde et forlig I kan leve med.
Q: hvordan hjælper en advokat en virksomhed med ansættelsesret?
A: Ved en ny kunde går vi typisk ind og gennemgår og strømliner alle de eksisterende kontrakter. Det gør vi for at sikre jer imod at skulle betale store kompensationer senere hen, og for at sikre jer at de klausuler I har skrevet ind, faktisk holder vand rent juridisk. En anden stor del af vores arbejde er hjælp til at få opsagt folk på den rigtige måde, så virksomheden begrænser sit tab og samtidig kan stå inde for processen.