Det må du i og for sig også, men bruger du andres design f.eks. på din hjemmeside, bryder du reglerne
Lader du dig inspirere af andres design og f.eks. bruger designet på din egen hjemmeside, blog eller på sociale medier, så begår du en ulovlig handling. Du bryder nemlig markedsføringsloven, ophavsretsloven og nogle gange designloven, og det er en smal sag for den, der er blevet kopieret, at få erstatning.
Reglerne er meget firkantede, så derfor brug aldrig andres design uden at have fået lov. Er du i tvivl om, hvorvidt du risikerer at krænke en konkurrents design, så kontakt din advokat for at være på den sikre side.
Hvad skal du gøre hvis dit design er blevet kopieret?
Hvis du mener, at dit design er blevet kopieret er det en god idé at kunne føre bevis for det. Bruges dit design af en konkurrent på internettet, kan du med fordel tage et screen dump som bevis. Derefter bør du kontakte din advokat med henblik på at søge erstatning
Lidt om reglerne
Dine rettigheder til dine design opstår allerede, når du har lavet dit design (designlovens § 1). Det er ikke en betingelse, at du registrerer designet i et register. Men du har en klar fordel. hvis du registrerer designet. Hvis du registrerer designet, får du en solid rettighed, du kan bruge til at stoppe andre, der laver et design, der ligner dit.
Eneste krav er, at du selv har lavet designet. Designet skal være nyt og originalt (det hedder have individuel karakter i loven).
Hvis du vil være sikker på at have stærke rettigheder, der f.eks. kan bruges, hvis konkurrenter lader dine design fremstille i udlandet og forsøger at importere dem, skal du registrere dit design i Danmark eller i EU. I Danmark koster registreringen ca. 5.000 kr. alt inklusive. I EU er det et par tusinde kroner dyrere.
Ud over designloven, er dine design beskyttet af ophavsretsloven og markedsføringslovens § 1, der kort siger, at erhvervsdrivende skal opføre sig ordentligt. Man overtræder denne regel, hvis man kopierer andres design.
Er dit design blevet kopieret, kan du gratis ringe eller skrive til mig og høre, om du har ret til erstatning, eller om du kan bede dine konkurrenter fjerne tekster, der bryder designlovens, ophavsretsloven og markedsføringsloven fra konkurrentens hjemmeside.